Ohjaajat

Pauli Nevalainen, koulun perustaja

 

pauliPranan on perustanut joogaohjaaja Pauli Nevalainen, joka on koulutukseltaan ortopedinen osteopaatti, luontaisterapeutti, shiatsuterapeutti ja hieroja. Lisäksi hän on opiskellut kiinalaista lääketiedettä Nei-jing koulussa. Hän on myös perehtynyt Intialaiseen lääketieteeseen Ayurvedaan. Pauli on ohjannut astangajoogaa noin 14 vuotta muun muassa Tampereen Astangajoogakoululla.

Pauli on harjoitellut itse astangajoogaa 16 vuotta lähes päivittäin. Matkan varrella hänelle on sattunut muutamia vakavia vammoja (esim. selkärangan murtuma auto-onnettomuudessa), jotka ovat olleet erittäin opettavaisia hänen astangapolkunsa kannalta. Näiden vammojen kautta hänen ymmärryksensä astangajoogan terapiapuolesta on syventynyt.

Paulin tapaan suhtautua astangajoogan harjoittamiseen vaikuttaa myös hänen taustansa kamppailulajeista ja itämaisista hoitometelmistä. Pauli on harjoitellut nuorempana mm. Korealaista kamppailulajia TaeKwon-doa, jossa hänellä on musta vyö. Nykyisin hän harjoittelee astangajoogan lisäksi japanilaista budolajia Kashima shin ryu:ta (musta vyö).

Pauli aloitti astangajoogan harjoittelun Tampereen Kansalaisopistossa vuonna 1997 ja hän koki sen heti omaksi jutukseen. Ensimmäisen kerran hän oli Intiassa tärkeimmän opettajansa Lino Mielen opissa vuonna 1999. Sen jälkeen hän on käynyt neljästi Intiassa harjoittelemassa muutaman kuukauden jaksoissa muun muassa edesmenneen guruji Sri K. Pattabhi Joisin johdolla.

Yksi suurin kehitysvaihe joogan tiellä Paulilla on ollut isyys suhteessa harjoitukseen ja siitä seurannut asioiden uudenlainen tärkeysjärjestys. Paulilla on 9- ja 7-vuotiaat pojat Aatos Ja Otso.

Jooga on elämää varten eikä toisin päin.

 

 

Kata Karjalainen

kataAloitin astangajoogan vuonna 2010 Om Yoga -koululla, josta siirryin Tampereen astangajoogakoulun kautta Pranaan. Huomattavat sisäiset ja ulkoiset muutokset ovat innostaneet eteenpäin joogan tiellä, jopa niin, että harrastuksesta on tullut enemmänkin elämäntapa. On ollut myös jännittävää huomata kuinka yli kolmikymppisenä voi muuttua liikunnalliseksi ihmiseksi, myös sellainen, jolle kaikenlainen urheilu on ollut vastenmielistä.

Aloitin astangajoogan ohjaamisen Pranassa loppuvuodesta 2012.

 

 

 

Tiina Seppälä

7x9 tiiinaJoogapolkuni alkoi 2000-luvun alussa hathajoogan parissa. Liikunnalliseen elämäntapaan tottuneena kävin sinnikkäästi tunneilla mutta koin, että jotain tästä puuttuu ja vähitellen harjoittelu väheni. Uusi yritys joogan saralla tuli vuoden 2010 alussa, jolloin tutustuin astangajoogaan Paulin johdolla Tampereen astangajoogakoululla. Heti ensimmäisen harjoituksen jälkeen tiesin että olin löytänyt etsimäni! Astangajooga kun yhdistää täydellisellä tavalla kehon ja mielen harjoittamisen. Astangajoogasta tulikin pian osa arkeani ja säännöllisen harjoittelun vaikutukset alkoivat näkyä ja tuntua pian. Fyysisesti kehoni muodostui vahvemmaksi kuin koskaan aiemmin ja mieli tyyntyi. Tärkeimpänä asiana pidän joogassa mielen tasapainottumista harjoituksen avulla. Intiassa oleskellessani olen käynyt syventämässä joogaharjoitusta mm. Lino Mielen opissa. Intia kuuluu olennaisesti elämääni, sillä toinen tärkeä harrastus minulle on intialaisista elokuvista tuttu Bollywood-tanssi.

Aloitin astangajoogan ohjaamisen Pranassa syksyllä 2013.

 

 

Jenni Syvälä

7x9 jenniOlin ensimmäistä kertaa astangajoogatunnilla vuonna 2001 Petri Räisäsen kurssilla. Innostuin heti haastavien asanoiden ja hengityksen yhdistämisestä, sekä niiden voimakkaista vaikutuksista niin kehon kuin mielenkin tasolla. Olen harrastanut liikuntaa lapsesta saakka, mutta joogassa oli jotakin erityistä, mikä kiehtoi minua valtavasti. Minun oli kuitenkin tuolloin vaikeaa ylläpitää säännöllistä harjoittelurytmiä, ja usean vuoden ajan harrastinkin joogaa melko epäsäännöllisesti.

Merkittävä muutos tapahtui kun siirryin Mysore-harjoitteluun vuonna 2008 ja päädyin Paulin oppiin Tampereen astangajoogakoululla. Pian säännöllisestä harjoituksesta tulikin tärkeä osa elämääni. Olen käynyt harjoittelemassa myös mm. Lino Mielen koululla Milanossa, sekä joogaretriiteillä Intiassa ja Thaimaassa. Olen kokeillut vuosien varrella myös joitain muita joogalajeja, mutta astanga on kuitenkin aina tuntunut omimmalta. Itsensä haastaminen, kärsivällisyys sekä lempeys omaa kehoa kohtaan ovat olleet itselleni joogan tärkeimpiä oppeja.

Aloitin astangajoogan ohjaamisen Pranassa syksyllä 2013.

 

 

Sara Vuorela

Aloitin astangajoogan harjoittelun Paulin alkeiskurssilla vuonna 2009. Harjoittelu vei mukanaan ja vaikutuksia tuli heti nopeasti ja paljon, sekä kehon että mielen tasolla.

Jooga on tuonut elämääni pysyviä muutoksia. Jooga pysyy kehossa, toisin kuin lenkillä käynti tai muu puhtaasti liikunnallinen toiminta, jonka hyödyt kokemukseni mukaan alkavat kadota aika pian, jos harjoitteluun tulee taukoa.

Myös joogassa säännöllisyys on tärkeää mutta toisinaan elämässä tapahtuu niin paljon, ettei kaikkeen voi keskittyä. Joogan harjoittelu on kuin tapaisi hyvän vanhan ystävän vuosien jälkeen: jatketaan siitä, mihin viimeksi jäätiin. Jokainen hengitys on yhtä tärkeä – myös harjoituksen ulkopuolella.

Minulle joogan tärkeimmät opetukset ovat olleet lempeys itseä kohtaan ja sen hyväksyminen, että kaikki muuttuu alituisesti. Parasta joogassa on se, ettei sillä tiellä koskaan tule valmiiksi.